Már több, mint két napja vesztegel a Szuezi-csatornában az a 20 ezer konténer szállítására képes óriási teherhajó, ami még kedd reggel akadt el egy rossz manőver miatt a csatorna egyik legszűkebb részénél.

Az eset körülményei még nem tisztázottak, azonban első körben nem is ez kívánják feltárni a hatóságok, hanem a kialakult helyzetet mielőbb megszüntetni, mert az elakadt hajó miatt folyamatosan gyűlik mindkét oldalon a teherforgalom.

A J.P. Morgan elemzői szerint az esetnek viszont akár világgazdasági hatásai is lehetnek, mivel a naponta áthaladó átlagosan 50 hajó hatalmas mennyiségű árut szállít, mely rendelések így késnek, nem kerülnek az üzletek polcaira, így készlethiány, és rövid-közép távon akár jelentősebb áremelkedés is várható. Továbbá a kitermelt olaj 5-10 százaléka a csatornán szokott áthaladni a teherhajókkal, így akár azonnali kínálat csökkenés, így áremelkedés jelentkezhet az üzemanyagok tekintetében is, mely további árdrágító hatással lenne a szárazföldi fuvarozás miatt a termék árakra és megrendelésekre.

A koronavírus járvány már önmagában komoly probléma, tényleg nem hiányoznának még az ilyenek események is, azonban a helyzet súlyosságát mi sem mutatja jobban, minthogy több társaság már azon gondolkodik, hogy nem vár tovább, hanem megkerüli Afrikát. A számítások szerint a hajó csak úgy lesz kiszabadítható, ha a teljes rakományát lepakolják, ez azonban akár több hétig is eltarthat, tekintettel arra, hogy nincs erre kiépített part menti darurendszer ezen a szakaszon, mint az erre szakosodott kikötőkben. A teljes kontinens megkerülése azonban akár 15 napig is tarthat, tehát ezek a tételek legalább ennyit késnének a rendeltetési helyükről, illetve a csatorna jelen állás szerint várhatóan legalább két hétig nem lesz hajózható, bár tolóhajók már több alkalommal próbálkoztak, azonban eddig sajnos eredménytelenül.